Blog

28 september 2019

Weet jij wat je eet?

Weet jij wat je eet? Of denk je dat je weet wat je eet? Je zou denken dat als je de etiketten van producten leest dat je weet wat je eet. Echter zijn de voedselproducenten inmiddels handig geworden in het misleiden. Het blijkt helemaal niet zo moeilijk om de indruk te wekken dat je gezond bezig bent.

Let goed op bij vermeldingen zoals: natuurlijk, meergranen, original, light, puur, met toegevoegd vitamine C. Ook interessant is het gebruik van verschillende suikers, zoals glucose, stevia, fructose, agavesiroop, rijstsiroop, hfcs in een product. Het lijkt er op dat er niet zo veel suikers in het product zitten, maar bij elkaar opgeteld zou het bijna hoofdbestanddeel zijn.

Ook hier geldt: eet voedsel dat zo min mogelijk bewerkt is.

Het is misschien even wennen en ik kan het weten. Ik kan me nog herinneren dat mijn kinderen een weekendje bij mijn zus logeerden. Tijdens het koken stond mijn oudste gezellig mee te kijken in de keuken. Toen mijn zus de aardappelen ging schillen en de eerste doormidden sneed, zei mijn dochter: “gaan we stempelen?”.  Af en toe komt dit verhaal weer terug als we met de familie bijelkaar zijn en kunnen we er hartelijk om lachen. Het geeft wel aan dat ik destijds de indruk had dat ik niet te veel tijd wilde of kon besteden aan koken en geschilde aardappelen, dat ging sneller 😉

Inmiddels kook ik al jaren zonder pakjes en zakjes en maak ik sausjes zelf. Ik weet inmiddels dat dit helemaal niet zoveel meer tijd kost en je weet in iedergeval wat je eet. Wel net zo fijn!

Een tijdje geleden was er een interessante lezing in de TU Delft Library over hoe de producenten en hun marketing medewerkers ons misleiden, zie :

 

 

5 mei 2019

Lekker gezond zonder suiker

Hoe vaak lezen of horen we dat suiker ongezond is en dat we er dik van worden. Suiker is inderdaad niet gezond en nog belangrijker: te veel van iets is meestal niet gezond.

Maar hoe bizar lijkt het sprookje van de kunstmatige zoetstof  dat wordt verkondigd. Onbepertkt zoete producten kunnen eten en drinken en daarbij het gevoel te hebben dat je gezond bezig bent.

Helaas lijkt dit sprookje niet waar. Neem bijvoorbeeld het bekende aspartaam oftewel E951. Hierover valt veel te melden, maar niet dat het gezond is. Als groot voordeel wordt genoemd het lage aantal calorieen/kilojoules oftewel een aanduiding voor wat je lichaam aan activiteiten zou moeten doen om het product te verbranden/verbruiken in plaats van op te slaan in het lichaam. Nu is deze aanduiding een indicatie die voor ieder anders is, maar dat laten we hier even buiten beschouwing.

Aspartaam is lekker zoet, het is zelfs 200 maal zoeter dan suiker en voor de fabrikant misschien ook wel zo veel maal goedkoper? Als je het binnen krijgt dan denkt je lichaam dat er suiker binnenkomt, dit is echter niet het geval. Het gevolg kan zijn dat het lichaam de indruk heeft een tekort aan energie te hebben en geeft dan het signaal dat je zin hebt in eten. Het verlaagt het serotonine  (ook wel gelukshormoon genoemd) gehalte in je lichaam, dit zorgt voor een behoefte aan koolhydraten/suikers.

Aspartaam bestaat 10% methylesters, deze worden omgezet in methanol, formaldehyde, mierenzuur en diketopperzine (dkp). Het bevat stoffen die behoren tot de excitotoxinen, dit zijn stoffen die de barriere die de hersenen beschermen kunnen passeren. Deze stoffen zijn hierdoor in staat beschadigingen in de hersenen te veroorzaken wat gevolgen kan hebben voor het zenuwstelsel en andere organen.

Er ligt een advies van een maximale concumptie van  7.8 mg methanol per dag. Een fles frisdrank bevat 56 mg, en een appel bevat ook methanol…..

Als je denkt: ‘Ach dat ene glas light frisdrank’, dan is het goed te weten dat aspartaam aan duizenden producten wordt toegevoegd. Daarnaast heeft Aspartaam broertjes en zusjes die ook niet bijdragen aan een gezond lichaam en gezonde geest. Er bestaan inmiddels verschillende kunstmatige zoetstoffen en op het internet is er veel informatie te vinden die zowel voor als tegen de kunstmatige zoetstoffen pleit.

Mijn advies is probeer zo natuurlijk mogelijk te eten en daar horen kunstmatige zoetstoffen niet bij. Ga vooral voor niet te veel suiker en een beetje honing is ook lekker zoet 😉

Tip: maak zelf lekkere ijsthee van vruchtenthee, munt en citroen, vooral in de zomer is dit erg lekker. Er zijn online genoeg lekkere recepten te vinden.